Αξιοποίηση του Η/Υ στη μελέτη της γλώσσας [Πώς συντάσσονται συγχρονικά τα ρήματα αφορώ και διδάσκω; - Ως vs (Ω)σαν: ισχύει ο κανόνας του Αχ. Τζάρτζανου;]

Συγγραφέας: Θανάσης Νάκας

Περίληψη

Με στοιχεία που αντλούμε από γνωστούς ?θησαυρούς? ψηφιοποιημένων κειμένων της Ελληνικής Γλώσσας (ή, άλλως, από ελληνόγλωσσα ?σώματα κειμένων? / ?τράπεζες δεδομένων?) επιδιώκουμε την επίλυση προβλημάτων που αφορούν τη σύγχρονη γλωσσική χρήση (μερικά από τα προβλήματα αυτά είχαν ήδη απασχολήσει τον Αχιλλέα Τζάρτζανο).   Τα αποτελέσματα που παρουσιάζουμε εδώ συνιστούν ελάχιστο δείγμα από ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών με συγχρονική προσέγγιση που επιχειρούμε ατομικά ή / και συλλογικά στο πλαίσιο του «Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας και Διδακτικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συγκεκριμένα, αντλώντας υλικό από [1] τα Σώματα Κειμένων του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας· [2] τον Εθνικό Θησαυρό Ελληνικής Γλώσσας του ΙΕΛ· [3] το Σώμα Ελληνικών Κειμένων του Πανεπιστημίου Αθηνών και [4] τον Θησαυρό της Ελληνικής Γλώσσης (διευθ. καθ. Αθαν. Αναγνωστόπουλος), προσπαθούμε να καθορίσουμε, με κριτήρια στατιστικώς αντικειμενικά και όχι ρυθμιστικά, ποια μπορεί να είναι / να θεωρείται είτε η ?δόκιμη? νεοελληνική / συγχρονική σύνταξη ρημάτων όπως λ.χ. το αφορώ ή το διδάσκω, είτε η πραγματική χρήση μορίων όπως το ως ή το σαν, κ.ο.κ.

Loading ...